Skip to main content
Skip table of contents

Skjema

Digitale skjema er et av de viktigste verktøyene helsepersonell har for å kunne tilby pasienter god avstandsoppfølging. Nimble har funksjonalitet for å kunne sette opp ulike skjemautsendinger. Det finnes verktøy for å sikre at skjemaene sendes på riktig tidspunkt i pasientreisen, og man kan stille på hvilke skjema som skal utløse varslinger og behov for gjennomlesing av helsepersonell. Skjemasvar lagres og vises i Nimble, og blir også automatisk sendt til DIPS for lagring i pasientjournalen.

For mer spesifikk informasjon om de forskjellige skjematypene våre, se på disse sidene:

Legg til skjema

For å definere når pasienten skal motta et skjema, må du legge til skjemaet i oppfølgingen.

For å legge til nye skjema navigerer du til fanen Oppfølging på pasientskjermen og velge riktig oppfølging.

  1. Klikk på Legg til skjema

  2. Velg hvilket skjema du vil sende til pasienten.

  3. Velg Nye innstillinger.

  4. Velg innstillinger for antall skjema som skal sendes:

    1. Enkeltskjema betyr at det vil sendes ett skjema til pasienten.

    2. Repeterende skjema betyr at flere skjema vil sendes til pasienten. Du kan stille inn hvor mange som skal sendes eller en dato for avslutning ved å etterpå velge når skjemaet skal avsluttes.

    3. Pasienten sender inn ved behov betyr at pasienten selv bestemmer når de ønsker å sende inn et skjema. Du kan stille inn hvor mange som skal sendes eller en dato for avslutning ved å etterpå velge når skjemaet skal avsluttes.

  5. Velg innstillinger for når skjema(et) skal sendes. Hvis du velger Pasienten sender inn ved behov stiller du ikke inn dette.

    1. Dato / klokkeslett gir deg mulighet til å spesifisere dato og tid for utsending.

      1. For repeterende skjema spesifiserer du hvor ofte skjemaet skal sendes ut, hvilke(n) ukedag(er), og tidspunkt på dagen.

      2. Du må spesifisere startdato for skjemaet. Ingen skjema vil sendes før denne datoen.

    2. Før poliklinisk time gir deg mulighet til å automatisk sende et skjema en viss tid før en poliklinisk avtale ved spesifikke avdelinger ved sykehuset.

      1. Du må velge hvilken eller hvilke avdelinger som skal utløse en skjemautsendelse.

      2. Velg kontakttype og tjenesteyter som skal utløse skjema. Disse tilsvarer valgene man finner i DIPS.

      3. Velg hvor mange dager før pasientens time skjemaet skal sendes.

        1. Velg om du kun skal telle virkedager eller ikke (dersom du velger dette vil helger og helligdager ikke telles).

  6. For repeterende skjema, velg når skjemaet skal stoppes. Den kan stoppes på en dato, etter et valgt antall skjemautsendelser eller aldri.

  7. Velg om skjemaet skal ha frist for når pasienten må ha sendt inn utfylt skjema.

    1. Du kan stille inn hvor mange timer, dager, uker eller måneder etter utsendelse fristen skal være.

    2. Alle skjema der fristen er utløpt finner du markert i listen over ubesvarte skjema.

    3. Pasienten vil ikke bli informert via Nimble om fristen, eller hvorvidt den er utløpt.

  8. Velg om pasienten skal få påminnelse om å fylle ut skjema som pasienten ikke har svart på.

    1. Du kan stille inn når påminnelsen skal sendes, fra en til tre dager.

    2. Hvis pasienten ikke svarer på et skjema vil det sendes en ny push-varsling til pasienten etter det valgte tidsintervallet.

  9. Fyll inn en kommentar til skjemaet. Kommentaren vises til pasienten hver gang de skal besvare en skjemautsendelse, og kan brukes til å gi instruksjoner for utfylling og viktig informasjon.

  10. Klikk på Opprett.

Opprette skjema fra en mal

Dersom det er opprettet en skjema-mal, får du valget om å opprette skjemaet fra mal. For å benytte en mal, gjør du følgende:

  1. Klikk på Legg til skjema

  2. Velg hvilket skjema du vil sende til pasienten.

  3. Hvis det finnes maler for skjemaet vil disse vises under Innstillinger basert på mal.

  4. Velg malen du vil benytte.

  5. Alle innstillingene for skjemaet blir utfylt. Verifiser innstillingene.

  6. Klikk på Opprett.

Flere skjemaer

En pasient kan ha flere skjemaer. Disse vil være synlige som forskjellige kort på pasientens oppfølging.

Status for skjemaer

Når du oppretter et skjema vil den tilhøre den oppfølgingen du opprettet den fra. Hvis oppfølgingen er pasientens gjeldende oppfølging, vil statusen til skjemaet være Aktiv. Det betyr at det vil gå skjemautsendelser til pasienten i henhold til de valgte innstillingene.

Hvis skjemaet tilhører en oppfølging som ikke er pasientens gjeldende oppfølging, vil statusen være På pause. Det betyr at det ikke vil gå skjemautsendelser for dette skjemaet. Dersom du endrer oppfølgingen til å være gjeldende, endres også statusen til Aktiv.

Hvis en skjemaet er delt mellom flere oppfølginger, og minst én av oppfølgingene er pasientens gjeldende oppfølging, vil statusen til skjemaet også være Aktiv.

Endre innstillingene for et skjema

Du kan gjøre endringer ved innstillingene for et skjema så lenge det ikke er avsluttet. Avsluttede skjema kan ikke endres. Gjør følgende:

  1. Finn skjemaet du vil endre.

  2. Klikk på meny-symbolet på kortet (de tre prikkene).

  3. Velg Endre.

  4. Endre innstillingene du ønsker.

  5. Klikk på Oppdater for å lagre endringene.

For å dele et skjema mellom flere oppfølginger følger du instruksjonene over, og finner feltet Oppfølging nederst på siden.

Hva skjer når innstillingene for et skjema blir endret

Når innstillingene for et skjema endres vil fremtidige utsendinger påvirkes. Hvis en pasient har mottatt en skjemautsendelse som skal besvares allerede, vil denne utsendelsen ikke påvirkes av endringene.

For enkeltskjema som allerede er sendt til utfylling hos pasienten, vil endringer på innstillingene for skjema ikke ha noen effekt. Skjemautsendelsen kan imidlertid stoppes manuelt for å fjerne denne hos pasienten. Hvis pasienten svarer på skjemautsendelsen av et enkeltskjema blir skjemaet avsluttet automatisk.

Fullføre et skjema

Skjemaer fullføres automatisk når alle skjemautsendelser i henhold til innstillingene er besvart av pasienten. Skjemaet flyttes da fra oppfølgingen til Fullførte skjema.

Slette et skjema

Skjemaer kan også slettes manuelt av brukeren. Gjør følgende:

  1. Navigere til siden Oppfølging på pasientskjermen.

  2. Klikk på oppfølgingen med skjemaet du vil slette.

  3. Klikk på meny-symbolet (de tre prikkene).

  4. Velg Slett.

  5. Bekreft slettingen.

Eventuelle ubesvarte skjemautsendelser vil forsvinne hos pasienten.

Skjemasvar

Når vi snakker om et skjemasvar i Nimble betyr det et innsendt skjema fra en pasient.

Se mottatte skjema

Du kan se mottatte skjema fra pasienter på to steder: på pasientsiden under fanen Mottatte skjema og på hovedsiden Skjemaer.

  • Mottatte skjema viser alle skjemasvar for den aktuelle episoden og pasienten.

  • Skjemaer viser alle ubehandlede skjemasvar mottatt fra alle pasienter du følger (enten fordi du har DHO-ansvar for gruppen til pasienten, eller fordi pasienten er lagt til Mine pasienter).

Navigere til pasientsiden fra et skjema

Det er mulig å navigere direkte fra et skjemasvar til pasientsiden for den aktuelle pasienten. Dette gjør du på følgende måte:

  1. Naviger til det aktuelle skjemaet.

  2. Klikk på kontekstmenyen i øvre høyre hjørne.

  3. Klikk på Gå til pasient.

Se ubesvarte skjema

Du kan se alle ubesvarte skjemautsendelser, dvs. skjema som er sendt til pasient men ikke besvart ennå, for pasienter du følger (enten fordi du har DHO-ansvar for gruppen til pasienten, eller fordi pasienten er lagt til Mine pasienter). For å se disse gjør du følgende:

  1. Naviger til hovedsiden Skjemaer.

  2. Velg fanen Ubesvart.

  3. Nå ser du alle ubesvarte skjema for pasienter du følger.

Fremtidig planlagte skjemautsendelser vises ikke i listen.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.