Skip to main content
Skip table of contents

Pårørende

Noen pasienter kan ikke selv være den aktive parten i kommunikasjonen med helsetjenesten. I slike tilfeller kan sykehuset registrere én eller flere pårørende som representanter for pasienten. Pårørende får da tilgang til Nimble People og kan utføre handlinger på vegne av pasienten på en trygg og kontrollert måte.

Legg til pårørende

Pårørende registreres direkte under pasientinformasjonen i Nimble og knyttes til spesifikke episoder. Den pårørende identifiseres med fødselsnummer og Nimble verifiserer mot DIPS for å sikre korrekt identitet. Pårørende autentiserer seg med BankID ved pålogging til Nimble People, og tilgangsstyringen sikrer at den pårørende kun får innsyn i informasjon som er relevant for akkurat denne pasienten og episoden.

Sykehuset har ansvar for å sikre at gyldig samtykke er innhentet og dokumentert før tilgang gis.

Tilgangen til pårørende kan når som helst fjernes av helspersonell i Nimble Clinic. Tilgangen blir automatisk fjernet når episoden avsluttes.

Dersom en person er både pasient og pårørende i Nimble People, og helsepersonell i Nimble Clinic endrer personens personopplysninger (som navn, telefonnummer, varselinnstillinger og lignende) gjelde endringene for begge rollene.

Pårørende representerer pasienten

Pårørende kan:

  • godkjenne vilkår dersom pasienten ikke allerede har gjort dette

  • logge inn i Nimble People og se den samme informasjonen pasienten selv ville sett

  • svare på skjema og sende inn opplysninger på vegne av pasienten

  • motta og sende meldinger til sykehuset på vegne av pasienten

I opplysningene innsendt av pårørende og i meldinger med helsepersonell er det tydelig for alle parter at det er den pårørende som er kilden.

Pasienten beholder muligheten for å representere seg selv

Selv om det er registrert en pårørende på en pasient, kan pasienten bruke Nimble People og representere seg selv som vanlig, samt være kjent med at en pårørende er registrert:

  • Når en pårørende aktiveres, mottar vedkommende informasjon via SMS eller app med tydelig beskrivelse av bruk og ansvar.

  • Pasienten vil se meldinger sendt av pårørende, tydelig merket med pårørende som avsender.

  • Pasienten kan alltid se historiske skjemabesvarelser, også de som er sendt inn av pårørende.

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.