Skip to main content
Skip table of contents

Mobil-apper (native apps)

Overordnet

Nimble Clinic og Nimble People er i utgangspunktet webapplikasjoner som kan brukes i enhver nettleser, både på PC og mobil.

For bruk på mobil (iOS og Android) anbefaler vi likevel sterkt at Nimble brukes gjennom våre egne apper som lastes ned fra App Store, Play Store eller Secure Hub. Dette gir tilgang til mobil-spesifikke funksjoner som push-varslinger og biometrisk innlogging.

Appene fungerer som bindeledd mellom webapplikasjonen og telefonen/nettbrettet. Slike apper omtales noen ganger som native-apper eller mobil-apper.

Oppdatering av apper

Når vi lanserer en ny versjon av Nimble (altså webapplikasjonen) blir endringene umiddelbart tilgjengelige for alle brukere, enten de bruker Nimble i vanlig nettleser eller gjennom app.

Noen ganger oppdaterer vi bare appene uten at det samtidig lanseres en ny versjon av selve Nimble. Det kan være for å støtte nye telefonmodeller, eller for å fikse feil som kun oppstår på mobil, for eksempel relatert til biometrisk innlogging eller visning av varslinger. Noen ganger er det kun iOS-appene som må oppdateres, andre ganger kun Android. Appene på iOS og Android versjoneres derfor uavhengig av hverandre.

Hvilken versjon av appen man har vises i hjørnet på innloggingsskjermen når man starter appen. Dette versjonsnummeret er tredelt (f.eks. “1.2.5”) og mye lavere enn webapplikasjonens versjonsnummer (f.eks. “v36”). Dette gjenspeiler at endringer i appene er langt sjeldnere enn for selve Nimble.

Diffia gjør appene tilgjengelige gjennom App Store (iOS) og Play Store (Android). Pasienter laster ned Nimble People-appen direkte fra disse plattformene. Klinikere på sykehus har nedlåste telefoner og som regel ikke direkte tilgang til butikkene. Sykehuspartner har en egen MDM (Mobile Device Management)-infrastruktur hvor de laster ned apper fra Apple og Googles systemer og i sin tur gjør dem tilgjengelige på sykehusets telefoner. Lanseringsprosessen for Nimble Clinic-appen har altså flere steg:

  • Diffia legger ny versjon av appen ut i App Store/Play Store

  • Appen godkjennes av Apple/Google

  • Sykehuspartner henter ny versjon av appen inn i MDM-systemene

  • Hva som skjer videre er avhengig av MDM-oppsettet. Ny versjon av appen kan dyttes automatisk ut til telefonene, eller klinikere/IKT-avdeling må selv aktivt velge å oppdatere versjonen. Dette avgjøres av Sykehuspartners oppsett.

Diffia har teknisk mulighet til å tvinge brukere til å oppgradere appen til nyeste, men gjør ikke dette med mindre det er avdekket alvorlige sikkerhetshull. Like fullt er det en stor fordel hvis alle bruker nyeste versjon av appene så sant det lar seg gjøre. Derfor vises et informasjons-banner i appen hvis man har en eldre versjon enn den nyeste som finnes i App Store/Play Store. Hvis brukere av Nimble Clinic ser dette banneret men ikke har mulighet til å oppdatere, skyldes det sannsynligvis at Sykehuspartner må akseptere oppdateringen i MDM-oppsettet (se ovenfor).

JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.